نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

۶ بازار مشهد همچنان در صدر بازارهای پرخطر | پایان مهر آخرین مهلت ایمن سازی

  • کد خبر: ۴۴۴۹۴
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
۶ بازار مشهد همچنان در صدر بازارهای پرخطر | پایان مهر آخرین مهلت ایمن سازی
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد گفت: آخر مهر که مهلت ایمن سازی بازارهای پرخطر تمام شود، مکاتبات مستندمان با این بازار‌ها و پیشنهادهایمان را به دادستانی اعلام می‌کنیم.
به گزارش شهرآرانیوز؛ «پاساژ فیروزه، بازار حضرتی، سرای عزیز ا... اف، ۱۱ سرای هفده‌شهریور، بازار مرکزی، پاساژ مدرس، پاساژ فردوسی (چهارراه خسروی)، بازار حکیم، مجتمع امینی در ابتدای خیابان امام‌خمینی (ره)، بازار رضا و زیست‌خاور». عصر روز ۲۹ تیر ۹۹، یعنی درست ۱۹ روز پس از حادثه کلینیک سینااطهر تهران با ۱۹ کشته، وقتی امیر عزیزی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری، به محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، نامه نوشت و اسامی این ۱۲ بازار ناایمن مشهد را اعلام کرد، بودند کسانی که آن را صرفا شانه‌خالی کردن مجموعه مدیریت شهری از حوادث احتمالی مشابه در آینده قلمداد کردند.
 
چند روز بعد، حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی، معاون دادستان مشهد، موضع‌گیری رسمی دستگاه قضایی استان درقبال مکان‌های پرخطر و ناایمن را اعلام کرد و گفت که اگر برای اعضای کارگروه ایمن‌سازی مکان‌های پرخطر مشهد، کوتاهی مالکان در تامین ایمنی محرز شود و نیاز به پلمب باشد، این کار با هدف حفظ منافع مردم، قاطعانه انجام خواهد شد. با وجود گذشت ۲ ماه و چند روز از این ضرب‌الاجل، به نظر می‌رسد مالکان برخی بازارها، اعم از آن‌ها که در فهرست دوازده‌گانه جای گرفته‌اند و نیز موارد شناسایی‌شده جدید، ماجرا را جدی نگرفته‌اند. امیر عزیزی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، اسامی این بازارها، آخرین مهلت به مالکان این بازار‌ها و مشکلات پیش رو را با ما درمیان می‌گذارد.


کدام بازار‌ها برای ایمن‌سازی پای کار آمده‌اند؟

بازار رضا، زیست خاور، حکیم، سرای عزیزا... اف، بازار فردوسی و بازار مولوی. از این‌ها برخی مثل بازار رضا و بازار عزیز ا... اف، نقشه‌هایشان را هم داده‌اند و برخی دیگر به‌دلیل مشکلاتی که درمورد سرقفلی و مستاجر داشتند، اقدام اجرایی واقعی انجام نداده‌اند؛ و بقیه؟
به شش تای دیگر پیام اخطار هم داده‌ایم، اما به سازمان مراجعه نکرده‌اند.


ادامه ماجرا چطور خواهد بود؟

بیشترین مهلت، یعنی ۳ ماه را به بازار‌های دوازده‌گانه، به‌عنوان بازار‌های پرریسک دادیم. آخر مهر که مهلت تمام شود، مکاتبات مستندمان با این بازار‌ها و پیشنهادهایمان را به دادستانی اعلام می‌کنیم. موارد دیگری هم بوده‌اند که تذکر‌ها را جدی نگرفته‌اند؛ مثل یکی از این بازار‌های جدیدساخت. دیروز به دادستانی نامه زدیم و مهلت یک‌ماهه گرفتیم. اگر مهلت قانونی تمام شود، دستور پلمب می‌گیریم و اعمال قانون می‌کنیم.


تاثیر کرونا بر وضعیت اقتصادی جامعه را می‌دانید. خواسته‌هایتان از مدیران مجتمع‌های تجاری و... با این شرایط تناسب دارد؟

نگاه ما واقع‌بینانه است. خیلی جا‌ها با تعدادی کپسول آتش‌نشانی، سیم‌کشی درست و جمع‌کردن مواد قابل اشتعال، کار راه می‌افتد. از بازاری که ۵۰ سال قدمت دارد، انتظار نداریم فلان سیستم به‌روز را همین حالا اجرا کند، اما در مجتمع تازه‌سازی که در ساختش ده‌ها میلیارد تومان هزینه شده است، صرف یک‌شصتم این هزینه برای ایمنی، زیاد نیست. نگاه به موضوع ایمنی باید اصلاح شود.


بازدید از بقیه ساختمان‌های بزرگ و بلندمرتبه به کجا رسید؟

تا الان تقریبا ۲۰۰ بازدید داشته‌ایم از سینماها، پارک‌های آبی و حتی ساختمان‌های مسکونی بزرگ، بازار گل، بازار چوب و.... اشکالات را در جدول و با ارائه مهلت منطقی ارائه می‌دهیم و ادامه کار با روندی که گفته شد، پیگیری می‌شود.


کار بازدید ساختمان‌های بزرگ شهر ازسوی کارگروه، کی تمام می‌شود؟

احتمالا تا پایان مهر. ۵۰ کارشناس داریم که هر هفته حدود ۱۵ بازدید دارند. ۶ منطقه شهرداری باقی مانده است. پس از آن، وارد سطح مطالبه‌گری می‌شویم. برخورد‌ها قهری خواهد بود، نه مثل الان با رویکرد حمایتی.


بازخورد‌ها چطور است؟

نسبت به آنچه فکر می‌کردیم بهتر است. ابتدا کمی دافعه وجود داشت، اما الان جایگاه کارگروه به عنوان یک مشاور متخصص، درحال پذیرش است و نظراتش بهتر از قبل قبول می‌شود.


مهم‌ترین مشکلات سر راهتان چیست؟

موضوع سرقفلی در بازار‌ها و دعوا‌های حقوقی، مهم‌ترین است. برخی بازار‌ها متعلق به یک ارگان است که سرقفلی را واگذار کرده است. مغازه‌دار می‌گوید ایمنی به من ارتباطی ندارد. مالک هم می‌گوید برایم نمی‌صرفد.


نکته‌ای باقی مانده است؟

بله؛ اینکه کار ما استمرار دارد، یک کار هیجانی صرف نیست و آن را رها نمی‌کنیم؛ و برآوردتان از میزان موفقیت آن؟
به خیلی چیز‌ها بستگی دارد؛ مثل اینکه چقدر از طرف مالکان جدی گرفته شود و اینکه شهروندان چقدر کمکمان کنند. «هر شهروند یک دیده‌بان ایمنی» را با هدف کمک‌گرفتن از مردم برای شناسایی مکان‌های پرخطر اطرافشان از همین هفته شروع می‌کنیم.


مردم شاخص‌های ایمن بودن را به‌خوبی می‌دانند؟

اطلاع‌رسانی می‌کنیم؛ هرچند همین چیز‌هایی که می‌دانند هم راهگشاست. هفته پیش از ۱۳۷ بازدید داشتم. گزارش‌های مردمی خوب بود. مثلا یکی گفته بود کنار منزلش، در یک مغازه ۴۰۰ متری پیک‌نیک پر می‌شود. این کار بسیار پرخطر است و درصورت انفجار تعداد زیادی کشته خواهد داد یا مثلا وجود انبار بزرگ لاستیک مستعمل کنار یک مدرسه. این‌ها چیز‌هایی است که مردم خبر دارند و خیلی می‌تواند کمکمان کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->